
A komoly stúdiókban a felvételi láncban analóg eszközök sorakoznak, míg a modernebb verziókban DSP effektekkel oprálnak. Akik megeffektezett jelet szeretnének felvenni késés nélküli (pontosabban nem hallható késésű) monitorozással a fenti megoldások közül kell választaniuk vagy vegyíteni azt.
Azoknak, akik nem szeretnének analóg vagy DSP eszközökbe invesztálni, azonban a bemeneti jelet valós időben (ami ugye nem az, csak úgy halljuk), a DAW-ba érkezés előtt kívánják effekt pluginekkel kezelni a megoldás: INPUTFX routing.
Dedikált inputFX megoldással a Reaper, a Cubase, Nuendo valamint a Presonus Studio One rendelkezik, bár valamennyi másik DAW-ban Aux/Bus segédsávok routolásával megoldható a folyamat csak körülményesebben és néhány ms latency árán.
Jöjjön a latency kérdés!
A DSP interfészek is késnek. Azonban az input-output jelúton keresztüli latency értéke nem éri el az emberi érzékelés szintjét (8ms), így valósidejűnek halljuk a beérkező hang monitorozását. Ebbe a 8 ms-ba kell beleférnie több komponensnek ahhoz, hogy megvalósítható legyen a DSP-szerű felvételi eljárás.
Komponens | Latency |
hangkártya A/D konverter | 1 ms |
hangkártya D/A konverter | 1 ms |
hangkártya USB port | 1,5 ms |
hangkártya TB port | 0,5 ms |
DAW PDC feldolgozás | 0,5-1,5 ms |
Összesen | 3 – 5,5 ms |
Egy átlagos szintű hangkártyával is elérhető a rendszerszintű 5,5 ms érték, míg komolyabb interfésszel és Reaper DAW-val az érték 3 ms is tud lenni. Ebből adódóan van 3,5 – 5 ms arra, hogy a felvételi láncba szoftveres monitorozásban bármilyen plugint illesszünk és azt valós időben halljuk.
Pluginek jelfeldolgozási sebessége
Nem egyforma! Sajnos, a pluginek nem egyforma jelfeldolgozási sebességgel bírnak. Vannak olyan nagynevű brandek, melyek iszonyat lassúak és találhatunk ingyenes megoldásokat is, amelyek nagyon jól szólnak és gyorsak is. Ezt mindenki tapasztalja ki, vagy keressen bártan ötletekért.