Limiterek harca

Évente visszatérő kérdés, hogy melyik limiterrel érhető el a legjobb eredmény mastering esetében. Erre nem bonyolult a válasz: bármelyikkel, amennyiben a keverés tökéletes.

Ok, tegyük fel, hogy a mix jól sikerült és már csak a hangerőt kell jól beállítani a világsláger megjelenése előtt…ez esetben a jó limiter választás sokat emelhet (vagy ronthat) a végeredmény minőségén.

Végtelen mennyiségű limiter, maximizer, bitcrusher, fattener, brutalizer érhető el, melyek 95%-a egy egyszerű brickwall limiter “ozt csókolom”, azonban a modernebb limiterek ettől lényegesen több kompresszálási eljárásra képesek.
Hogy jön ide a kompresszálás?
Úgy, hogy a limiter is egy kompresszor…de ez most nem lényeg (az internet tele van elmagyarázó és mégtöbb mellébeszélő videóval, tessék utánajárni!)

Vagyis, ha nem elégszünk meg a sima BW limitálással, alkalmazzunk olyan limitert, amelyek képesek attack/release/knee/dc filter/dithering funkciókra, valamint többféle algoritmus bevetésére.

Megspórolva több hónapnyi tesztelési időt az alábbiakat javaslom kivesézni és a projektedbe illeszteni.

  • Fabfilter Pro L2
  • Voxengo Elephant
  • Oxford Limiter
  • PSP Xenon

Természetesen számtalan másik brandet is felsorolhattam volna, azonban a tesztjeink alapján ezeket érezzük a legjobbaknak hangerő véglegesítéshez (talán az örök kedvencünket a Waves L2-t azért zárójelben listázzuk).

Tesztjeink elsődleges elvárása a tiszta és transzparens hangzás megtartása melletti hangerő emelés “ami a csövön kifér alapon”. Nem hiszünk a hangerő-háborúban, azonban mindig jól esik, amikor a Los Angeles-i stúdió megdícséri a munkánkat. Azt ugye mindeki tudja, hogy teljesen más végeredményt kell “tekerni” Radio Ready (DR -12-9) vagy Clubmix (DR -8-6) esetében, na a fenti pluginek erre képesek! Jó limitálást!