Új mixing-mastering megoldások!

Amikor nem úgy szól elsőre, másodikra….sőt sokadikra sem az anyagod, ahogy a klubokban vagy a rádiókban, akkor többféle megoldás közül választhatsz. Némelyik megoldás gyors és vannak hosszabb folyamatok is, melyekkel etalon szintűvé varázsolhatod a trackedet. Jah….a mixing-mastering nem varázslat! Egyszerű fizika, hangtani törvényszerűségek, melyeket ha ismerünk nagyobb eséllyel kapunk jó végeredményt. Na, akkor jöjjenek azok a zseniális módszerek!

Önjelölt hangmérnökké válsz és megcsinálod magad professzionális szinten

Az önjelölt hangmérnökökből rengeteg van. Olyan ez, mint az informatikus státusz…mindenkinek van egy olyan szomszédja, aki csukott szemmel képes telepíteni az automatán települő operációs rendszert. 🙂 Ha valaki arra adja a fejét, hogy hangmérnöki státuszt magára véve megcsinálja a saját anyagait pro minőségűre, annak a fizikával kell kezdenie a tanulást. Ezt követően jönnek a technikai megoldások, valamint a hosszú évek gyakorlata. Ebből adódóan a világszínvonalú “önkészítésbe” pénzt, időt és energiát kell invesztálni….és akkor még nem beszéltünk arról, ha valakinek nincs füle hozzá…akkor mindig is hátrányosabb helyről indul azokkal szemben, akik zsigerből érzik a frekvenciákat. (megjegyzem, lehet a hallást is tanulni)

Megcsinálod magad “jó lesz az úgy” minőségben

Ez a legjobb verzió, ha tudod milyen célközönségi faktorra számíthatsz és tisztában vagy annak minősítési küszöbértékeivel. Miért tennél valamibe aránytalanul több pénzt/időt/energiát, ha a várható hozama az alkotásodnak “soha nem fog megtérülni” mutatókat jelez. Nyugodj meg, minden tracknek van helye a Világban és megtaláléja a fogyasztói közösségét. Az interneten elérhető számtalan olyan világszintet meghaladó produkció, melyek “home studió” megoldásokkal készültek ismeretlen közreműködők által…és igaz ugyanez fordítva is. Nem te leszel az első, aki olyan tracket állít össze, ami csak neked és a haveroknak tetszik…mindenki más pedig kifogásokkal és jobbnál-jobb tanácsokkal fog “jutalmazni”. Király! A cél mindig az legyen, hogy Te jól érzed magad attól, amit csinálsz! Ha úgy érzed, nem jutsz előrébb a megoldásaiddal, keress meg tőled “hozzábbértőket”. Bőven hallani olyan varázslókról, akik 2.000 Ft-ért komplett utómunkálatokat képesek rittyenteni 1 nap alatt…de vannak raálisabb árazással és vélhetően munkafolyamatokkal operálók is. Érdemes őket megkeresni. Másik okos megoldás lehet, ha választasz az iZotope, T-Racks5 és más “egygombos mastering” alkalmazások közül és nekivágsz magad a feladatoknak. Ne feledd, ha neked tetszik, akkor elérted azt, amit akartál!

Pro szint

Mielőtt nekivágnál a nagyvilág többszázcsilliárd online és pince-stúdiójának szétküldeni a trackedet, érdemes azokról informálódnod! A legcélravezetőbb információ a referencia, ne pedig a háttér infrastruktúra! Az eszközök alkalmazását bízd a szakemberekre…elvégre a fodrászt sem az alapján választunk, hogy milyen ollóval vágja a hajunkat. Koncentrálj a végeredményre, kérj referencia anyagot! Ne törődj az analóg, digitális, csöves, vinyl, tape és más hangzatos hívószavakkal…nem ezektől lesz jó a végeredmény! A végeredmény a hangmérnök fülétől, kreativitásától és a beáldozott munkaszintjétől függ! A munkaszint alatt azt értem, hogy az alapanyagból kihozza-e azt, amit lehetne vagy csak csinál rajta egy-két javító fogást. A végeredmény javulási/kreatív szintje akkor tud nagymértékben emelkedni más munkája által, ha a lehető legtöbb információval rendlekezik a cél tekintetében. Ha csak sztereó kevert anyagot adsz végső hangzás kialakítására, akkor kissebb az egyes komponensekhez való hozzáférési lehetőség, így az eredménynek is vannak véges értékei. Adj bátran többsávos anyagot vagy projektet, hidd el megéri! A legtöbb stúdióban egy meghatározott munkamenet szerint dolgoznak jól bevált DAW-ban. Keress olyan stúdiót, ahol (Ekidio Sound) képesek a Te DAW-od projektjében keverni/maszterelni! A komolyabb stúdiók munkái sem feltétlenül kerülnek sokba, ha az alábbiakat átgondolod. Amikor te összerakod a teljes dal szerkezetét, hangszerelését, kialakítod a hangzását, effektezéseit erre adsz magadnak több órát/napot/hetet is. Amikor idegen szakember kezébe adod az anyagot, neki azt meg kell ismernie, rá kell hangolódnia, stratégiát kell kidolgoznia rá, aztán mindezt meg is csinálni. A gyors munka, mint minden más területen itt is csalóka lehet (hacsak nem egygombos megoldásokat alkalmaznak). Szokták nekem is mondani sokszor +Eki csak küldd át a vasakon, az nekem elég lesz!”…tudjátok mi történik, amikor átküldöm a vasaimon a dalt? Semmi, kap egy másik karaktert és kész.  DE EZ NEM MIXING! A keverés aprólékos és pepecs melót igényel hangszínszabályozás, dinamikaszabályozás és térrendezés illetően MINDEN EGYES SÁVON! Ezt nem lehet megúszni holmi “multi-ezmindenrejó” pluginnel vagy többmilliós “analóg-csöves-tapeszimulációs-rakétavetős” vassal sem. Ebbe bizony bele kell ülni és csinálni, aminek persze meg is lesz az eredménye. Hogy mi az ára? Ez attól függ ki mennyi órabérben határozza meg a munkáját. Jó de akkor mennyi idő kikeverni egy dalt? Ezt könnyű megmondani 10-15 perc/sáv. Aki ettől többet mazsolázik, az vagy sokat szeretne keresni a dolgon vagy baromi x@r anyagot vittél neki. Persze a komoly stúdiók meghallgatják a forrásanyagot, mielőtt elvállalják azt, sőt módosítási lehetőséget is biztosítanak. Azon stúdiók, akik megcsinálják a saját elképzelésük szerint a tracket és visszaküldik “ha tetszik, tetszik…ha nem, nem” alapon, azok nem Pro stúdiók. 🙂

Melyiket érdemes választani?

Erre is pofon egyszerű a válasz. Mit szeretnél elérni és mit szeretnél csinálni? Ha a zenéléssel foglakoznál, akkor hagyd a fenti munkálatokat szakemberekre (amúgy sem árt a harmadik fül jelenléte egy produkcióban). Amennyiben érzed magadban a tehetséget és kitartást, hogy a fentieket megtanuld, akkor vágj bele! Semmi speciális nem szükséges csupán fül és technikai lépések gyakorlása. Van egy harmadik verzió is, amikor nem is kell mixelni vagy masterelni, mivel a DAW (Logic Pro x) már eleve mix-ready channel stripeket kínál a zenélési folyamatok során és a végeredményeden egy szakember sem tudna sokkal többet javítani. Bármelyiket is választod mindig a cél határozza meg azt, hogy milyen eszkzööket használsz és/vagy milyen szolgáltatásokkal tarkítod a tracked minőségét. Jó zenélést!

…és még valami

Sokan kérdezik, hogy mi a különbség a mixing és a masztering között? Semmi. A két folyamatot nem is igazán lehet szétválasztani. A tanfolyamainkon azt szoktam mondani, hogy a jó mastering alapja a még jobb mixing. Egy vicces példa jól fogja szemléltetni a kettő közötti összefüggést.
Tatjana egy túlsúlyos, zsíros hajú, lenőtt körmű lány. Barátnője Alexa egy sportos, rendezett hajkoronájú és szép manikűrrel rendelkező lány. Melyikükön állhat jobban az “analóg-csöves”bikini? Na ez a mixing-mastering közötti összefüggés! 😀 Képpel szimulálva…

Mixing =body
Mastering = bikini