Tanácsok az alkotásod véglegesítéséhez

„Majd a stúdióban megcsinálják”

Ez az egyik legnagyobb tévhit. A keverési arányokkal érvényesülnek azok a hangszerek, melyeket vezetőként vagy a háttérben kívánsz megjeleníteni. A keveréskor alakul ki a track térbeli megjelenése, a hangszerelési –és effektezési stratégia, az melyekről pontos információt csak Te tudsz. Nálad jobban senki nem ismeri az ötletet és azt, amit hallani szeretnél. Igyekezz keveréseddel a lehető legközelebb állni a végleges eredményhez, hiszen a „mastering csak díszítés a tortán”.

Bármelyik stúdió megfelelő számodra

Alapjában véve igen, mivel mindenhol a fizika hangtani törvényszerűségeit kell betartani és alkalmazni. Az eltérő zenei stílusok más-más hangzás kialakítási folyamatokat „követelnek” megt, ezek pedig más eszközhasználatot és hangmérnöki fület igényelnek. Egy 30 éve rock hangszerelésen és hangzáson szocializálódott hangmérnök nagyobb eséllyel lesz képes ilyen stílusú zenékkel operálni, mint más stílusban. Ez egyszerű „doktor jelenség”.  Egy érsebész is képes kezelni a fogainkat, de jobban járunk, ha fogorvoshoz fordulunk. Vidd el a trackedet több stúdióba is keverésre és válaszd azt, amelyik a számodra leginkább megfelelő változatot nyújtja.

„Jó plug-inekkel én is képes vagyok megcsinálni.”

Igen, amennyiben tudod, mit-miért-mivel csinálsz. A keverés/maszterelés nem az outboardokról és a plug-inekről szól, ezek csupán eszközök. Ha a felvételek és a hangszerelés jól átgondolt és minőségi, akkor a mastering hangmérnöknek szerencsés dolga van. A kevésbé optimális anyaggal kapcsolatos munkafolyamatok túlnyomó részét a hibajavítások teszik ki, majd ezt követően jöhet a kreatív megjelenés kialakítása. Az eszközök kapcsán teljesen mindegy mit használunk, ha azokat a konkrét célhoz igazodva választjuk meg. Az analóg/digitális, plug-in/outborad vitáknak semmi értelme. A füvet levághatod kézi és elektromos kaszával is. A minőségi eredmény a hangmérnök eszköz felhasználási tapasztalatán múlik. Nem kötelezően kapunk jobb eredményt drágább eszközök használatával és ingyenes plug-inek helyes használatával is elérhető a tökéletes kidolgozás.

 „Mastering nélkül nem lesz világszínvonalú”

Évről-évre kialakulnak a szakma iszapos tócsájában olyan „hívószavak”, melyek kiemelésével szolgáltatást és eszközöket lehet minősíteni és/vagy eresményesen eladni. Ilyen varázserővel bíró szó a „mastering” is, most ez a divat. A közösségi oldalak megosztásaiban számtalanszor olvasható a „még nincs maszterelve és keverve” megjelölés, melyeken mindig nagyokat nevetek. Ha az anyagom még demo állapotban van, akkor még nem érett meg a közlésre. Amennyiben már közlésre kerül, akkor értelmetlen próbálkozás a hallgató hozzáállásának irányítása a fenti tagekkel. Mit várunk ezektől? „Ez a zene egy sz@r. Ja, hogy még nincs keverve/maszterelve? Akkor viszont jó.” A mastering nem varázslat, nem ettől  válik eladható vagy kidobható állapotúvá a tracked.

Fő a stílusazonosság.

Ez is igaz, bár a mai kor művészi szabadsága már oly’ mértékben elengedi magát, hogy szinte bármit lehet. Természetesen, öteltes megvalósítással elférnek egymás mellett az egyes stílusok azon elemei, mint a ritmika, a jellem-akkordok vagy a  hangszerelés. Ezek összehangolt megjelenítéséből szép dolgok születhetnek.